Czy oddechem można regulować stres?

„Gdy oddech jest nierówny, umysł pozostaje niespokojny”.

Świadoma praca z oddechem oraz jego obserwacja wyróżniają jogę od ćwiczeń fitness.

Wiemy, jak ważne ma on znaczenie dla ciała. Jeśli oddech ustanie, już w ciągu około 5 minut zachodzą nieodwracalne zmiany w mózgu i układzie nerwowym. Dla naszego samopoczucia ma on także nieocenioną funkcję, jako że jest ściśle związany z emocjami i reakcjami na otaczające bodźce.

Jakie to ma znaczenie dla współczesnego człowieka?

Pewnie każdy z nas mógł doświadczyć tego, jak zmienia się oddech pod wpływem stresu albo złości. Wtedy najczęściej pozostajemy na okresowym bezdechu, a sam wdech jest wyraźnie płytszy. Z drugiej strony, nie bez kozery mówi się „wziąć głęboki wdech ”, co oznacza zwyczajnie uspokoić się i nie działać pod wpływem emocji i nabierać nad nimi kontroli. A jak z kolei czerpiemy powietrze w sytuacji, gdy doświadczamy czegoś dobrego, np. spędzając czas z bliskimi osobami? Czy oddech nie staje się głębszy, miękki i wydłużony? Oddech i reakcje w ciele działają na zasadzie sprzężenia zwrotnego.

Zdaje się, że szczególnie w XXI wieku nabycie odporności na stres jest tak ważne. Dziś wiemy też, że najlepsze terapie leczące m.in. depresje, bezsenność czy ciągły niepokój to, te które obejmują także trening oddechowy. Bo lepszy oddech wyraźnie wpływa na samopoczucie, stabilność emocjonalną i wreszcie nakierowuje naszą koncentrację na „tu i teraz”.

Jak zatem praktyka jogi może pomóc w ustabilizowaniu oddechu?
Na początku przygotowujemy ciało przez asany. Już podczas ich praktyki mamy okazję uważnie obserwować ciało, w tym oddech. Jednocześnie możemy wykonać najprostsze ćwiczenia np. wdech do brzucha, wydłużony i kontrolowany wydech. Dzięki temu pobudzamy układ przywspółczulny i organizm łatwiej wchodzi w stan relaksu. Prostym ćwiczeniem jest tempo każdego wdechu do 4, a wydechu kolejno do /4/5/6/7/ po czym malejąco 7/6/5/4/).

Oprócz tego także podczas praktyki asan będziemy musieli uporać się z wewnętrznymi przeszkodami, których pokonanie będzie mogło wymagać np. powstrzymania się od krytyki i oceniania w kategoriach czarne- białe. W ten sposób joga wpływa na całokształt, a m.in. łagodniejsze spojrzenie na świat sprawia, że dodatkowo nie „nakręcamy stresu. To z kolei pozwoli nam lepiej działać i funkcjonować na co dzień oraz oddychać pełną piersią.
Justyna Siemiątkowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *