Diety oczyszczające. Najważniejsze fakty, które warto znać.

Artykuł nt. diet oczyszczających ukazał się w marcowym wydaniu Gazety Babickiej. Wersja elektroniczna:  http://www.stare-babice.pl/sites/default/files/pliki/Gazeta/gb_03-2017.pdf

 

detox-1995433

Detoks na wiosnę, czyli dieta oczyszczająca. Nadejście wiosny mobilizuje wiele osób do zadbania o siebie. Ruch  na świeżym powietrzu i dobra dieta budzą organizm po przebytej zimie. Inni wraz ze wzrostem temperatury i dostępem coraz szerszej gamy warzyw, myślą o czymś więcej. Wiele osób w okresie wiosenno-letnim sięga po diety oczyszczające. Warto im się przyjrzeć, by poznać zarówno plusy jak i minusy.

Programy oczyszczające mogą być pełnokaloryczne, albo mieć charakter głodówek lub półgłodówek. Różnica między tymi ostatnimi jest taka, że głodówka oparta jest wyłącznie na wodzie i czystych naparach ziołowych, a półgłodówki dopuszczają „dowóz energetyczny” do 800 kalorii/dzień. Wśród nich najbardziej rozpoznawalna jest dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej albo diety sokowe. Należy pamiętać, że tego rodzaju  oczyszczanie ciała jest najbardziej wymagające pod względem przygotowania oraz  prowadzenia diety. Formą łagodniejszą  i bezpieczną jest stosowanie diety pełnokalorycznej, która może dostarczać nawet  1500-3500 kalorii dziennie (zależnie od  indywidualnego zapotrzebowania). W takim jadłospisie znajdują się pokarmy wyłącznie pochodzenia roślinnego. Należy jednak pamiętać, że żadna dieta oczyszczająca nie powinna służyć jako model  żywienia na co dzień i można ją stosować  tylko krótkookresowo, tzn. na kilka dni,  ewentualnie tygodni. Zdania specjalistów na temat postu,  czy półpostu są mocno podzielone.

Niektórzy podkreślają, że dzięki nim ciało  w naturalny sposób poprawia swoją odporność. Przypisują im działanie lecznicze związane z alergiami, chorobami  skóry, układu krążenia, schorzeń neurologicznych, a nawet chorób z reakcją autoimmunologiczną (takich, jak atopowe  zapalenie skóry, czy reumatoidalne zapalenie stawów). Inni szczególną uwagę  zwracają na to, jak szkodliwe mogą być  ewentualne skutki uboczne, np. nieżyt  żołądkowo-jelitowy, ketoza, przyczynianie się do powstania kamieni nerkowych,  spowolnienia metabolizmu, a nawet zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja,  bulimia lub obsesje żywieniowe. Zapewne  każda strona ma rację, dlatego temat diet  oczyszczających powinno się traktować  z pełną powagą i nie opierać się na wybiórczych artykułach obecnych w internecie. Tego rodzaju dieta z pewnością nie  służy każdemu, dlatego ważna jest nie tylko kondycja fizyczna, ale także psychiczna. Osoby młode, w wieku dojrzewania  nie powinny ich stosować. Niektórym głodówki kojarzą się wyłącznie ze zgubieniem zbędnych kilogramów. Choć u wielu osób masa ciała spektakularnie spada (w czasie postu nawet  3-6 kg na tydzień), to zazwyczaj bardzo  szybko wraca do swojej pierwotnej wartości. Może to zająć 3-6 miesięcy, a w najlepszym wypadku ok. 2-3 lat. Dlatego  należy pamiętać, że cele wszelkich form  postu są inne niż zgubienie zbędnych kilogramów, bo te i tak wracają. W dalszym  ciągu to, co jadamy na co dzień ma największe znaczenie dla naszego zdrowia  i sylwetki. Jeśli przez 11 miesięcy w roku  spożywamy tłuste mięsa, jasne pieczywo z kremem czekoladowym i sporo alkoholu, to nawet 1 miesiąc głodówki nie zrekompensuje niewłaściwej diety.

Niemniej, dla osób chcących przejść  tego rodzaju dietę oczyszczająco-leczniczą, dobrym rozwiązaniem jest  wykonanie pod okiem specjalisty np.  w ośrodkach prowadzących tzw. wczasy z dietą oczyszczającą. Jeśli zdecydujemy się przeprowadzić taką dietę  w domu to warto, aby trwała ona krócej i była prowadzona po konsultacji  z doświadczonym dietetykiem. Ponadto należy zaplanować ją w dni wolne od  pracy, jako że wiąże się ona z silnym  spadkiem energii.

Innym rozwiązaniem dla wzmocnienia organizmu i nabrania witalności po  zimie, jest dieta z pełną pulą energii,  ale oparta tylko na składnikach roślinnych z wyłączeniem nabiału, jaj, mięsa i ryb. Wśród produktów  zalecanych przeważają seler naciowy,  jabłka, wszelkie odmiany kapusty, jarmuż, szpinak, cytrusy, owoce jagodowe,  liście pietruszki, kasza jaglana, rośliny  strączkowe, olej lniany (stosowany tylko na zimno) lub oliwa z oliwek extra  vergine. Taka dieta może trwać od 1 do  kilku tygodni, gdyż nie niesie ze sobą  ryzyka wystąpienia skutków  ubocz nych. Jedynie przejściowo może pojawić się ból głowy lub biegunka.  Wspólnym mianownikiem zdrowego  odżywiania, jak i wszelkich programów  oczyszczających jest eliminacja cukru,  a także produktów przetworzonych  oraz dań smażonych i panierowanych.  Powyżej znajdują się 2 przepisy na  szybkie i odżywcze napoje o działaniu  oczyszczającym organizm

 

Przepis na koktajl selerowo-jabłkowy
• 1 średnie jabłko
• 4 pałki selera naciowego
1 łyżka zmielonego ostropestu plamistego
• 2/3 szklanki wody
Wykonanie:
Jabłko i seler umyć oraz pokroić na kawałki, włożyć do blendera z wodą i ostropestem.
Zblendować na gładką masę. Przelać do szklanki i gotowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *