Królewski burak. Sałatka i sok.

Burak.  Z pozoru  znany i oklepany, a jednak wciąż potrafi zaskoczyć nowymi  wcieleniami. Można by rzec, że jest królem wszechstronności.

Zalet ma wiele,  m.in.  jest łatwo dostępny, tani, bogaty w żelazo, ale i uwaga- w związki azotu, które w ciele przekształcane są do tlenku azotu. I to ta właściwość buraka jest szczególnie ceniona przez sportowców oraz miłośników treningów wytrzymałościowych , do tego stopnia, że sok buraczany bywa nazywany „legalnym dopingiem”. red-beets-1725799-min Badania potwierdzają, że poprzez szereg reakcji zachodzących w mięśniach oraz naczyniach krwionośnych, wydolność organizmu znacząco ulega poprawie. Działając na układ krążenia,  może służyć osobom  borykającym się  z nadciśnieniem tętniczym czy chorobą wieńcową, jeśli jest regularnie spożywanie w postaci soku. Poniżej znajdują się  2 receptury na produkty z tego warzywa.

 

 

 

SOK z buraka

3-4 duże buraki (najlepiej podłużne,  nie powinny być gorzkie),1 jabłko np. kortland, trochę cytryny.

Sok powinien być w wykonany w wyciskarce. UWAGA: diabetycy, osoby z podwyższonym poziomem cukru nie powinny spożywać tego soku.

 

Surówka ze świeżego buraka- 1 porcjabeetroot-1236007-min

1 duży burak i 1 małe jabłko (świeże), oba składniki należy umyć, obrać i zetrzeć na tarce.

2 łyżki słonecznika- należy uprażyć na gorącej patelni (suchej, bez dodatku tłuszczu). Alternatywnie zamiast słonecznika można dodać 1 łyżkę oliwy/ oleju lnianego lub rzepakowego.

Osoby skore do eksperymentów, mogą dodać opcjonalnie trochę natki pietruszki lub

nieco przyprawy curry (do wyboru).

Gotowe, smacznego!

 

 

 

Dla ciekawych, badania nt. wpływu nitranów na wydolność organizmu:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20466802

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5037521/

http://jap.physiology.org/content/109/1/135.long

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *